AHMET MİTHAT EFENDİ’NİN HAYATI, ESERLERİ / KİTAPLARI, EDEBİ KİŞİLİĞİ (YAZARLARIN VE ŞAİRLERİN HAYATI)
AHMET MİTHAT EFENDİ’NİN HAYATI, ESERLERİ / KİTAPLARI, EDEBİ KİŞİLİĞİ
(YAZARLARIN VE ŞAİRLERİN HAYATI)
1844'te
İstanbul’da doğdu. 28 Aralık 1912'de İstanbul'da yaşamını yitirdi. İstanbul
Mısır Çarşısı esnafından Hacı Sülayman Ağa'nın oğlu. Babasını küçük yaşta
kaybetti. 1854'te Vidin'de bulunan ağabeyi Hafız Ali Ağa'nın yanına gönderildi.
Eğitimine burada başladı. 1857'de ailesi ile birlikte İstanbul'a döndü. Mısır
Çarşısı’nda bir aktarın yanına çırak verildi. Ağabeyinin yanında çalıştığı
Mithad Paşa'nın yanına girdi. Mithad Paşa 1861'da Niş Valiliği'ne atanınca
ağabeyi ile birlikte Niş'e gitti. Rüşdiyeyi orada bitirdi. Rusçuk'da Tuna
Vilayeti Kalemi'ne memur olarak girdi. Çalışkanlığı ile Mithad Paşa'nın gözüne
girdi. Paşa ona kendi adını verdi. Bu arada özel dersler alarak Fransızca'sını
ilerletti. 1866'da çevirmen olarak gittiği Sofya'da evlendi. Tuna Gazetesi'nin
başyazarı oldu.
1869'da
Mithad Paşa ile birlikte Bağdat'a gitti. Vilayet matbaası ve resmi vilayet
gazetesi Zevra'nın müdürlüğünü yaptı. İlk kitabı olan Hece-i Evvel adlı ders
kitabını burada yazdı. 1871'da ağabeyi ölünce İstanbul'a döndü. Tahtakale'deki
evinin
(bilgi yelpazesi.net)
altına küçük bir matbaa kurarak kendi kitaplarını basmaya başladı. Bir yandan da
Basiret gazetesine yazılar yazdı. 1872'da Namık Kemal ile tanıştı. Devir ve
Bedir isimli iki gazete çıkardı. Bu gazeteler kapatılınca Dağarcık ve Kırkambar
dergilerini yayınladı. Bu dergilerde çıkan yazılar nedeniyle Namık Kemal,
Ebüzziya Tevfik gibi yazarlarla birlikte Rodos'a sürgüne gönderildi. 3 yıl
kaldığı Rodos'ta Medrese-i Süleymaniye isimli bir okul açıp ders verdi. 5.
Murat'ın affıyla 1876'da İstanbul'a döndü. 1876'da İttihat Gazetesi'ni
yayınlamaya başladı.
Muhalif
tutumunu yumuşatarak 2. Abdülhamit'e yakınlaştı. Devletin resmi gazetesi
Takvim-i Vakayi ve devletin basımevi olan Matbaa-i Amire'nin müdürlüğüne atandı.
Mithad Paşa davasında paşanın aleyhine tanıklık yaptı. 1878'de Osmanlı
Sarayı'nın desteğiyle Tercüman-ı Hakikat gazetesini kurdu. 1888'de İsveç'te
toplanan Müsteşrikler Kongresi'ne katıldı. 1895'te Meclis-i Umur-ı Sıhhiye
ikinci reisi oldu. Aynı yıl Sabah gazetesinde yayınlanan "Dekadanlar" başlıklı
yazısıyla Servet-i Fünun'u eleştirdi. Sanat ve edebiyat çevrelerinin tepkisini
çekti. Yazarlığı bırakmak zorunda kaldı. Ölümüne kadar Darülfünun'da dünya
tarihi ve dinler tarihi dersleri verdi, hayır kurumlarında çalıştı.
Eserleri:
Roman-Öykü:
Kıssadan
Hisse (öykü, 1869)
Esaret (1870)
Hasan Mellah
(1873)
Hüseyin
Fellah (1873)
Dünyaya
İkinci Geliş yahut İstanbul'da Neler Olmuş (1873)
Yeryüzünde
Bir Melek (1875)
Felatun
Bey'le Rakım Efendi (1875)
Karı Koca
Masalı (1875)
Paris'de Bir
Türk (1876)
Süleyman
Musuli (1877)
Karnaval
(1881)
Vah (1882)
Dürdane Hanım
(1882)
Acaib-i Alem
(fenni roman, 1882)
Cellad (1884)
Letaif-i
Rivayat (25 kitaplık öykü dizisi, 1887)
Haydut
Montari (1888)
Demir Bey
yahut İnkişaf-ı Esrar (1888)
Gürcü Kızı
yahit İntikam (1889)
Diplomalı Kız
(1890)
Müşahedat
(romanın romanı, 1891)
Hayal ve
Hakikat (1892)
Taaffüf
(Fatma Aliye ile, 1895)
Gönüllü
(1896)
Amerika
Doktorları (fenni roman, 1898)
Jön Türk
(1910)
Oyunlar:
Eyvah (oyun,
1871)
Açık Baş
(oyun, 1874)
Ahz-ı Sar
yahut Avrupa'nın Eski Medeniyeti (1874)
Zuhur-ı
Osmaniyan (1877)
Çengi (1877)
Çerkeş
Özdenler (1884)
Fürs-i
Kadim'de Bir Facia yahut Siyavuş (oyun, 1884)
Dil Kitapları:
Durub-ı
Emsal-i Osmaniye Hekimiyatının Ahvalini Tasvif (1871)
Tarih:
Kainat (15
kitap, 1871-1881)
Üss-i İnkilab
(2 cilt, tarih 1877-1878)
Tarih-i Umumi
(2 cilt, 1878-1879)
Mufassal
Tarih-i Kurun-ı Cedide (3 cilt, 1886-1888)
Tedris-i
Tarih-i Edyan (1913)
Tedris-i
Tarih-i Umumi (1913)
Makale-Mektup:
Menfâ (1877)
Zübdet-ül
Hakayık (anı-belge, 1878)
Ekonomi-Politik (1879)
Müntehabat-ı
Tercüman-ı Hakikat (3 cilt, 1883)
Arnavudlar ve
Solyotlar (1888)
Müntehebat-ı
Ahmed Mithad (3 cilt, 1889)
Halla-ü Ukad
(mektuplar, 1890)
Ruhbilim:
Nevm ve
Hâlât-ı Nevm (1881)
İlhamat ve
Tagligat (1885)
Yorumlar
Yorum Gönder