AKAR
Islâm hukukunda genellikle gelir getiren taşınmaz mallar için
kullanılan bir terim. Arazî, ev, dükkân, tarla, bağ, bostan
vb. gayr-i menkûl malları kapsar. Buna göre akar, hem gayr-i
menkûl hem de arazî anlamında kullanılmaktadır. Arazî
üzerindeki ağaçlar ve binalar iki yönden değerlendirilmiştir.
Bu gibi ev ve ağaçlar tek başlarına menkûl, üzerinde
bulundukları arazı ile birlikte ise gayr-i menkûl olarak kabul
edilmiştir. Islâm hukukunda gayr-i menkûl ile menkûl malların satışları arasında bir fark gözetilmemiştir. Taşınır bir mal ve eşya nasıl satılır ve yeni sahibine nasıl intikâl ediyorsa akarlar da aynı şekilde mülkiyet değiştirebilmektedir. Hepsindeki genel şart, icab ve kabulün meydana gelmesiyle satışın gerçekleşebileceğidir. Gayr-i menkûlün satışında bedelin kabzıyla "sattım" veya "teslim ettim" demekle satış akdi tamamlanır. Herhangi bir tescil ve tapulamaya, aradaki güven ve toplumun sağlam yapısından dolayı gerek görülmemiştir. Ancak böyle bir tescilin şu faydaları vardır: 1-Akar üzerinde yapılacak tasarruflarda hîleye ve sahte muamelelere meydan verilmemesi,Vakıf* akarları da iki bölümde incelenebilir: 1-Vakfedildikten sonra icârıyla değil de bizzat kendisinden yararlanılan akârlar. Cami, okul, kütüphane, çeşme gibi yerler. Bunlara "Müessesât-ı Hayrıyye" adı verilir. |
Yorumlar
Yorum Gönder