Çocuk emzirmekte olan kadının, iddet beklemesi halinde
âdet görmedikçe iddeti bitmiş olmaz. Böyle olan kadın
ilaç alır ve âdet günlerinde bir sarılık görülse
bu âdet kanıdır, onunla iddeti sona ermiş olabilir.
Bekâr kızın sadece âdet gördüğü günlerde,
bekârlığı bozulmuş olan kadının ise her
zaman fercinin ağzına pamuk koyması (tampon
uygulaması) güzel bir davranış (müstehap)'tır.
(Yalnız pamuğu iç ferce kadar sokmak dinen de, tıbben
de sakıncalıdır).
Bekârlığı bozulanın âdet günlerinde
kullanması sünnet, temiz günleride kullanması ise müstehaptır
diyenler de vardır. Çünkü o, bakire kadar kendisinden emin değildir.
Böyle davranmakla özellikle namaz için ihtiyatlı
davranmış olur.
Ancak hem bâkire, hem de bekârlığı bozulan, pamuk
koymadan namaz kılsalar da caizdir (olur).
Pamuk veya bez kullanan kadının,
kullandığı pamuğu veya bezi güzel kokularla
kokulandırmak suretiyle kandan doğacak kötü kokuları
gidermesi sünnettir.
Bundan; âdetli günlerinde vücudunun salgıladığı
ağır kokulu maddeleri gidermek için sık sık
yıkanmasından ve mahremi olmayanların
duyamayacağı şekilde güzel kokular sürünmesinin de
müstehap (dince hoş) olduğu anlaşılır.
Kullandığı pamuk ya da bezin tamamını iç
ferce koyması mekruhtur, çünkü bu eliyle tatmine benzer.
Hünsa'dan (erdisi, erselik) kan gelmesi halinde bakılır.
Eğer meni (ersuyu) da geliyorsa meniye itibar edilir ve erkek
olduğuna karar verilir. Çünkü meni başka şeylerle
karışmaz.
Hayız gören dokuz çeşit canlı vardır: Deve,
sırtlan, tavşan, zehirli keler, yarasa, köpek, gelincik ve
yılanın dişileri. Ancak hayız (âdet) deyince, çeşitli
hükümleri olan âdet akla gelir. O da sadece kadının gördüğü
hayızdır... Diğerlerindeki hayız ise akmak
anlamında hayızdır. Çünkü "hayız"
kelimesinin kök anlamı akmaktır.
Özet Olarak Âdet ve Hükmü
Âdetle ilgili olarak buraya kadar söylediklerimizi, konunun genişçe
açıklanması ve çok önemli meselelerde başvurulup,
problem çözer gibi düşünülmesi gereken sunuşudur.
Konuyu genel çizgileriyle kavrayabilmek ve problemli meseleler olmadıkça
kolayca uygulayabilmek için, ayrı bir özetini vermek yararlı
olur. Bu özetle hastalık kanının ve
lohusalığın da belli başlı meseleleri
anlaşılmış olacaktır
1. Âdet kanı sağlığın belirtisidir.
2. Âdetin başlamayaşı dokuz, bitiş
yaşı genellikle ellibeştir. Buna göre dokuz yaşın
altındakilerden gelen kan asla âdet kanı değildir,
ellibeş yaşın üstündekilerden gelen kan sadece koyu
ve siyah ise âdet kanıdır, diğer renklerde ise yine
âdet kanı değildir.
3. Onbeş yaşına gelen kadın, âdet görmese de
ergin sayılır.
4. Âdet kanının rengi çok çeşitli olabilir.
Âdeti göstermede en belirgini siyaha çalan kırmızı,
en zayıfi da toprak rengidir.
5. Âdetin en azı üç, en çoğu on gün sürer. Bundan
az ya da çok gelen kan hastalık kanıdır.
6. Kireç beyazı ya da saf beyaz akıntı
temizliğin göstergesidir.
7. Temizliğin en azı onbeş gündür, en çoğunun
sınırı yoktur.
8. Iki ay üstüste aynı sayıda kan görmekle düzgün
âdet oluşur ve arada bir ay fazla ya da eksik gelse yine düzgün
âdetine itibar eder. Eksiklik ya da fazlalık hesaba
katılmaz.
9. Âdet günleri içerisinde kanın akmadığı süreler
de yine âdetli sayılır.
10.Âdetli kadın namazını ve orucunu terkeder,
terkettiği orucu sonradan kaza eder, namazı ise kaza etmez.
11.Âdetli kadın, Kur'ân okuyamaz, camiye giremez, Kâbe'yi
tavaf edemez, cima yapamaz.
12.Âdeti on günden az sürede sona eren kadın
yıkanmadan ya da aradan bir namaz vakti geçmeden cima edemez. On
günde sona eren ise yıkanmadan da cima edebilir.
13.Âdetli ve lohusa, göbeği ile diz kapağı
arasına çıplak olarak dokundurmadıktan sonra
kocasıyla her türlü cinsel oynaşma yapabilir. Normal
insandır. Onunla yenilir içilir, yatılır. Tükrügü
ve artığı pis değildir.
14.Bir hastalık sonucu sürekli kan gören kadın, âdetli
ve temiz günlerini, sağlıklı zamanına göre
ayarlar. Âdeti ayın kaçında başlıyor ve kaç
gün sürüyorsa her kameri ayın o gününü ve o süreyi
âdetli, geri kalanını temiz kabul eder, ibâdet ve ilişkilerini
ona göre ayarlar.
15.Sürekli kan gören kadın, âdetini kesin bilmiyorsa,
kesine yakın bilgisine göre davranır. Hiç bilmiyorsa
ihtiyatli olana göre hareket eder. Ve her ay altı gün
âdetli,kalan günleri ise temiz sayar.
16.Âdetli kadın temizliğine dikkat etmeli ve
ağır kokuları, güzel kokularla gidermelidir. Bu
müstehaptır.
|
Yorumlar
Yorum Gönder